SZCZEGÓŁOWY PLAN ZAJĘĆ:
I blok
1. Aktualizacja i zmiany w diagnostyce, podejściu terapeutycznym, edukacji i przygotowaniu do samodzielności osób ze spektrum autystycznego,
2. Nowe kryteria diagnostyczne ICD i DSM co to oznacza dla nas opiekunów,
3. Błędy diagnostyczne czyli czy wszyscy z F 84.5 maja zespół Aspergera?
4. To nie „złe wychowanie” – czyli dlaczego mówimy o całościowych zaburzeniach rozwoju?
5. Teorie psychologiczne wyjaśniające funkcjonowanie osób z zespołem Aspergera czyli dlaczego dzieci, młodzież a potem dorośli z zespołem Aspergera tak się zachowują?
6. Deficyty związane z ZA i HFA oraz problemy, których doświadczają osoby z ZA w procesie rozwoju i edukacji – inny profil uczenia się, problemy sensoryczne, sposób komunikacji i przetwarzania informacji, zaburzeń teorii umysłu, funkcji wykonawczych i zaburzonej centralnej spójności
7. Różne postawy w zespole Aspergera i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka a potem dorosłego
8. Warsztaty sensoryczne „jak osoba z zespołem Aspergera postrzega świat”
9. Jak pomóc dzieciom z zespołem Aspergera zdobywać wiedzę i umiejętności szkolne, jak dzieci z zespołem przyswajają wiedzę i jak ją sprawdzić
10. Wspomaganie rozwoju społecznego dzieci i młodzieży z Za i HFA w różnych środowiskach,
11. Organizacja środowiska szkolnego i środowiska domowego i terapeutycznego; narzędzia i metody pracy
12. Dokumentacja; pinia czy orzeczenie, podwójny system orzecznictwa w Polsce,
13. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – realizacja zaleceń, subwencja oświatowa, IPET
14. Rehabilitacja społeczna i zawodowa – co to znaczy?
15. Współpraca trójstronna; dom-szkoła-terapeuta czyli bez współpracy nie ma efektów,
16. Zespół Aspergera to nie tylko wyzwania – jak zauważyć i wykorzystać mocne strony osoby z ZA czy HFA
17. Rola osób z otoczenia dziecka z ZA i HFA w procesie ich wszechstronnego rozwoju; nauczyciele, rówieśnicy, opiekunowie, terapeuci, pracownicy placówek oświatowych, lekarze oraz pozostali członkowie rodziny
18. Jak osoby z otoczenia dziecka z zespołem Aspergera mogą się wzajemnie wspierać.
II blok
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna u osób neurotypowych
2. Funkcje zachowań niewerbalnych w komunikacji międzyludzkiej
3. Charakterystyka ZA i HFA a kryterium zaburzonej komunikacji przy rozwiniętej mowie
4. Charakterystyka mowy w zespole Aspergera vs. autyzm wyskofunkcjonujący
5. Terapia logopedyczna dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem wyskofunkcjonującym
6. Obszary wymagające stymulacji i terapii logopedycznej u osób z zespołem Aspergera
7. Przygotowanie miejsca do terapii logopedycznej
8. Pomoce dydaktyczne, materiały, programy, źródła informacji
9. Co jest ważne w pracy logopedycznej z dzieckiem z zespołem Aspergera i autyzmem wyskofunkcjonującym?
10. Ćwiczenia – przygotowanie narzędzi, zaplanowanie działań, współpraca wszystkich stron, wizualizacja
III blok zrealizowany w 3 wybranych gminach (przewidujemy możliwość mieszania grup z różnych gmin)
1. Siła złego na jednego czyli dlaczego warto mieć grupę
2. Jaką być grupą – grupą wsparcia, grupą nieformalną czy organizacją?
3. Możliwości działań grup nieformalnych oraz procedury formalizowania działalności grup formalnych.
4. Zasady funkcjonowania organizacji pozarządowych czyli fundacja czy stowarzyszenie?
5. Kilka słów o roli lidera, budowaniu zespołu – wykorzystanie gier zespołowych
6. Od pomysłu do realizacji – diagnoza potrzeb, ocena możliwości, znalezienie funduszy
7. Jakie są obecnie możliwości zdobycia funduszy; granty, darczyńcy, crowdfunding, zbiórki publiczne, loterie fantowe, konkursy projektowe i in
8. Pisanie małych projektów – ćwiczenia. Wybór tematów na bazie informacji z I lub II bloku zajęć. Praca w podgrupach.
9. Wyznaczanie celów grupy lub organizacji oraz współpracy z samorządem lokalnym.
10. Oceńmy możliwości; istniejąca baza, specjaliści w rejonie, nasze zaangażowanie, współpraca z jednostkami JTS.